
به گزارش مانا، وزرای مالی و رؤسای بانکهای مرکزی کشورهای گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن) روز سهشنبه پس از دو روز نشست در پاریس، بیانیهای صادر کردند و در آن نسبت به تبعات اقتصادی جنگ در منطقه هشدار دادند.
وزرای گروه ۷ در این بیانیه تأکید کردند که «بازگشایی تنگه هرمز یک ضرورت فوری است». آنها همچنین خواستار تثبیت بازارهای انرژی و پرهیز همه کشورها از اعمال محدودیت خودسرانه شدند.
این مسئولان در بیانیه خود اذعان کردند که «وضعیت عدم قطعیت اقتصادی جهان، ریسکهای تهدیدکننده رشد و تورم را در سایه درگیریهای خاورمیانه تشدید کرده است».
لارز کلینگ بیل، وزیر دارایی آلمان در این نشست هشدار داد: «این جنگ به شدت به توسعه اقتصادی آسیب میزند. به همین دلیل باید همه کارها برای پایان دائمی جنگ، تثبیت مجدد منطقه و تضمین مسیرهای آزاد کشتیرانی از طریق تنگه هرمز انجام شود.
رولان لسکور، وزیر اقتصاد فرانسه که ریاست این نشست را برعهده داشت، الگوی اقتصاد جهانی را اینگونه توصیف کرد: «چین مصرف پایینی دارد، آمریکا مصرف بالایی دارد و اروپا سرمایهگذاری پایینی انجام میدهد». او هشدار داد که این اختلالات بزرگ و پایدار در تراز حساب جاری جهانی میتواند تنشهای تجاری را تشدید کند.
مقاماتی از قطر، امارات و عربستان هم در این نشست حضور داشتند تا درباره بحران خلیجفارس گفتوگو کنند. وزیر دارایی کانادا، فرانسوا فیلیپ شامپاین، پیش از این نشست تأکید کرده بود که «گروه ۷ برای بازگشایی تنگه هرمز متحد است».
وزرای گروه ۷ در بیانیه نهائی خود بر تعهد خود به همکاری چندجانبه برای مقابله با ریسکهای اقتصاد جهانی تأکید کردند و از صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی خواستند برای کمک به کشورهای آسیبپذیر از بحران خاورمیانه، اقدامات بیشتری انجام دهند.