۰۴ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۲:۰۸
سخنگوی وزارت خارجه؛

در تنگه هرمز عوارض نمی‌گیریم/مدیریت تنگه هرمز به کشور‌های ساحلی مربوط است

در تنگه هرمز عوارض نمی‌گیریم/مدیریت تنگه هرمز به کشور‌های ساحلی مربوط است
به گزارش مانا؛ «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۴ خرداد با اشاره به مذاکرات جاری بین ایران و آمریکا گفت: ما در تنگه هرمز عوارض نمی‌گیریم؛ به نظر باید در به کارگیری کلمات دقت کرد، خدمات ناوبری به اضافه اقدامات لازم برای صیانت از محیط زیست تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان اینها نیازمند دریافت هزینه‌هایی است؛ بنابراین نباید عنوان عوارض را استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۶

شیوه‌ مدیریت تنگه هرمز به دولت‌های ساحلی مربوط است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که توافق اولیه احتمالی صورت بگیرد، آیا تنگه هرمز باز می‌شود؟ و چه تضمینی وجود دارد که نیروهای آمریکایی پس از باز شدن تنگه، آن را در اختیار نگیرند؟ آیا می‌توانیم اعتماد کنیم؟» گفت: شما قدرت دارید و قدرت خود را نیز نشان داده‌اید؛ بنابراین نگران تضمین نباشید. کشوری که توانست به مدت ۴۰ روز و پس از آن، در برابر رژیمی مسلح به سلاح هسته‌ای و مجهز به همه امکانات، از خود دفاع کند، دشمن را از اهدافش پشیمان و ناکام بگذارد، حتماً می‌تواند در ادامه مسیر نیز قدرت و اقتدار خود را به بهترین وجه نشان دهد. این یک نکته.

وی ادامه داد: در رابطه با تنگه هرمز، ما در این توافق وارد بحث جزئیات نشده‌ایم. اینکه تنگه هرمز به چه شیوه‌ای مدیریت شود، موضوعی است که به دولت‌های ساحلی تنگه مربوط می‌شود. البته ما با بسیاری از کشورهای دیگر و جهات ذی‌ربط نیز در ارتباط هستیم تا از ایجاد سازوکاری اطمینان حاصل شود که هم ایمنی و امنیت تردد در تنگه هرمز را تضمین کند و هم به بهترین وجه مصالح و منافع جامعه جهانی را تأمین سازد.

در حال تدوین یک سازوکار کارآمد برای مدیریت تردد در این آبراه با عمان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «روز گذشته شاهد سفر آقای غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه، به مسقط بودیم. ایشان دیداری نیز با وزیر خارجه عمان داشتند و یک پیام شفاهی را از طرف آقای عراقچی به ایشان ابلاغ کردند. می‌خواستم بدانم موضوع این پیام چه بود؟ روند گفت‌وگوهای ایران و عمان درباره تنگه هرمز به کجا رسیده است؟» تصریح کرد: ما متوجه هستیم که امنیت و ایمنی تنگه هرمز دغدغه کل دنیاست. این موضوع، مسئولیت ما به عنوان دولت ساحلی و همچنین مسئولیت دولت عمان را سنگین‌تر می‌کند. بخشی از دغدغه ما نیز دقیقاً همین است؛ ما هم به عنوان دولت ساحلی باید دغدغه امنیت و منافع ملی ایران را داشته باشیم و هم به عنوان نگاهبان و پاسدار ایمنی تردد در تنگه هرمز، باید نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه ایران و عمان در تلاش هستند تا یک سازوکار مطمئن و موثر برای حصول اطمینان از تردد ایمن در تنگه هرمز ایجاد کنند، همین است که ما قائل به استفاده از این آبراه بین‌المللی برای تجارت آزاد و دریانوردی ایمن برای همه کشورها هستیم. آنچه اتفاق افتاد، نتیجه قانون‌شکنی و تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران بود. از این آبراه سوءاستفاده شد تا به یک کشور عضو سازمان ملل متحد حمله شود. بنابراین، ایران و عمان بر اساس اصول و قواعد حقوق بین‌الملل در حال تدوین یک سازوکار کارآمد برای مدیریت تردد در این آبراه هستند.

بقائی افزود: سفر اخیر معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به مسقط نیز در همین راستا انجام شد. ما با سایر کشورها نیز در ارتباط هستیم و شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از کشورها در تماس‌های دوجانبه با ما، نسبت به وضعیتی که ناشی از اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده، ابراز نارضایتی می‌کنند. طبیعتاً هر کشور مسئولیت‌پذیری از ایجاد یک سازوکار مطمئن و قابل پیش‌بینی برای مدیریت تردد و دریانوردی در تنگه هرمز استقبال خواهد کرد.

ایران از کشتی‌ها برای عبور از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد

«اسماعیل بقائی» در پاسخ به پرسشی درباره  اینکه «تحت چه شرایطی تنگه هرمز باز می‌شود؟ آیا قرار است مبلغی از کشتی‌ها موقع عبور از این تنگه گرفته شود یا خیر؟» گفت: ما عوارض نمی‌گیریم؛ به نظرم باید در به ‌کارگیری کلمات دقت کرد. ما به دنبال اخذ عوارض نیستیم. دو نکته را باید در نظر داشته باشیم: اول اینکه اقدامات ایران و عمان برای تدوین یک پروتکل یا سازوکار جهت اطمینان از تردد ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز، یک اقدام مسئولانه و مطابق با حقوق بین‌الملل است؛ هم برای منافع و امنیت ملی ایران و عمان به عنوان کشورهای ساحلی و هم برای خیر عمومی جامعه بین‌الملل. طبیعی است که در این روند، خدماتی ارائه می‌شود؛ خدمات ناوبری به اضافه اقدامات لازم برای صیانت از محیط زیست تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان. این‌ها نیازمند دریافت هزینه‌هایی است؛ بنابراین نباید عنوان عوارض را استفاده کرد. ایران و عمان در این مسیر مسئولانه تلاش می‌کنند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه نهایی برسیم.

تدوین سازوکار تنگه هرمز وظیفه و مسئولیت ایران و عمان به‌عنوان کشورهای ساحلی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «اخیراً دوباره برخی طرح‌ها از سوی کشورهای انگلیس و فرانسه برای مدیریت تنگه هرمز مطرح شده و حتی گفته شده فرانسه قصد دارد آن را در شورای امنیت نیز مطرح کند. واکنش ایران به این طرح‌ها چیست؟ و آیا به‌جز ایران و عمان، کشورهای دیگری نیز در مدیریت تنگه هرمز نقش دارند یا خیر؟» گفت: این وظیفه و مسئولیت ایران و عمان به‌عنوان کشورهای ساحلی تنگه هرمز است که در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند. این کاری است که ما در حال انجام آن هستیم؛ هم از جهت حقوقی بین‌المللی و هم از حیث فنی. اقدامات دیگری که گاهی جسته‌گریخته می‌شنوید و بسیاری از آن‌ها نیز مبنا ندارد و بعداً تکذیب می‌شود، صرفاً موجب پیچیده‌تر شدن موضوعات خواهد شد. ما با همه کشورها در تماس هستیم و بسیاری از کشورها نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند که این سازوکار هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا و عمل برسد.

ایرنا

ارسال نظرات
captcha
آخرین اخبار