۰۵ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۰:۴۳

بازگشت التهاب به بازار نفت پس از حملات نظامی آمریکا در جنوب ایران

قیمت نفت خام برنت در پی حملات ارتش آمریکا به قایق‌ها و یک سایت پرتاب موشک ایران در جنوب کشور، در معاملات اولیه آسیایی روز سه‌شنبه بیش از ۲ درصد افزایش یافت و بار دیگر بازار جهانی نفت را در وضعیت آماده‌باش قرار داد.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۱

یازگشت التهاب به بازار نفت پس از حملات نظامی آمریکا در جنوب ایران

 

به گزارش مانا، بازار نفت که در روز‌های گذشته تحت تأثیر امید‌ها به توافق برای پایان جنگ با افت قابل توجه قیمت مواجه شده بود، با انتشار اخبار مربوط به حملات جدید نظامی آمریکا به اهدافی در جنوب ایران، بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفت. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که همچنان چشم‌انداز دستیابی به توافق نهایی میان واشنگتن و تهران با ابهام‌های جدی همراه است و هرگونه تحول میدانی می‌تواند به سرعت بر قیمت‌ها اثر بگذارد.

افزایش قیمت نفت

قیمت نفت خام برنت در معاملات اولیه آسیا در روز سه‌شنبه، پس از آنکه ارتش آمریکا حملاتی نظامی در جنوب ایران انجام داد، بیش از ۲ درصد افزایش یافت. نفت برنت که در جلسه معاملاتی پیشین حدود ۷ درصد کاهش را تجربه کرده بود، با رشد ۱.۹۹ دلاری معادل ۲.۰۷ درصد، به ۹۸.۱۳ دلار در هر بشکه رسید. در همین حال، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با قیمت ۹۱.۷۸ دلار معامله شد که اگرچه نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه اندکی افزایش داشت، اما در مقایسه با قیمت بسته‌شده روز جمعه، ۵.۳۰ دلار یا ۵.۵ درصد پایین‌تر بود. به دلیل تعطیلات روز یادبود در ایالات متحده، معاملات روز دوشنبه با حجم محدودتری دنبال شد.

حمله به بهانه دفاع!

فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که حملاتی را علیه اهدافی در جنوب ایران انجام داده است؛ اهدافی که شامل قایق‌هایی با تلاش برای مین‌گذاری و همچنین سایت‌های پرتاب موشک بوده‌اند. این نهاد نظامی تأکید کرد که حملات مذکور «برای محافظت از نیرو‌های آمریکایی در برابر تهدیدات نیرو‌های ایرانی» طراحی شده‌اند. در مقابل، رسانه‌ها روز دوشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار‌هایی در بندرعباس و مناطق ساحلی نزدیک تنگه هرمز خبر دادند.

تنگه هرمز و گره عرضه جهانی انرژی

بر اساس گزارش‌ها، ایران از زمان آغاز جنگ، تقریباً تمامی کشتی‌های غیرایرانی ورودی و خروجی خلیج فارس را متوقف کرده و حدود یک‌پنجم جریان نفت و گاز جهان را مسدود کرده است؛ وضعیتی که به افزایش ۵۰ درصدی یا بیشتر قیمت‌ها در مقاطعی منجر شده است. همزمان، مذاکره‌کننده ارشد ایران و وزیر امور خارجه روز دوشنبه برای گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر قطر درباره توافق احتمالی با ایالات متحده به‌منظور پایان دادن به جنگ سه‌ماهه، در دوحه حضور داشتند.

واشنگتن و تهران هر دو اعلام کرده‌اند که در زمینه تفاهم‌نامه‌ای که به جنگ پایان می‌دهد و به مذاکره‌کنندگان ۶۰ روز فرصت دستیابی به توافق نهایی می‌دهد، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. پیش‌تر روزنامه نیکی به نقل از یک منبع دیپلماتیک خاورمیانه گزارش داده بود که ایران طبق این توافق، ظرف ۳۰ روز مین‌ها را از تنگه هرمز پاکسازی خواهد کرد و پس از آن، کشتی‌های همه کشور‌ها می‌توانند آزادانه و ایمن از این مسیر عبور کنند و تهران نیز دریافت عوارض ترانزیت را متوقف خواهد کرد. تیم واتر، تحلیلگر ارشد بازار در KCM Trade، گفته است: «معامله‌گران به شدت شرط می‌بندند که دستیابی به موفقیت، سرانجام تانکر‌های فلج‌شده‌ای را که مدت‌هاست در تنگه هرمز و اطراف آن گیر افتاده‌اند، آزاد خواهد کرد.»

نشانه‌های متناقض از میدان و دیپلماسی

داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر سه تانکر گاز طبیعی مایع از تنگه هرمز عبور کرده و به سمت پاکستان، چین و هند در حرکت بوده‌اند. همچنین یک ابرنفتکش توانسته است پس از نزدیک به سه ماه سرگردانی، نفت خام عراق را به چین منتقل کند. با این حال، فضای سیاسی همچنان پرتنش است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه بار دیگر درخواست خود مبنی بر تحویل اورانیوم غنی‌شده ایران به ایالات متحده برای انهدام را تکرار کرد.

در همین ارتباط، تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در IG، تأکید کرده است: «این موضوع یادآوری دقیقی است که این توافق همچنان می‌تواند در آخرین لحظه از هم بپاشد، دقیقاً همان‌طور که پنج تلاش قبلی پیش از آن شکست خورد.» این اظهارات نشان می‌دهد که بازار نفت، همچنان میان امید به کاهش تنش و نگرانی از تشدید دوباره درگیری‌ها، در نوسان باقی خواهد ماند.

ارسال نظرات
captcha
آخرین اخبار