
به گزارش مانا، اوانجلس ماریناکیس، غول کشتیرانی یونان و مالک بیش از ۱۵۰ فروند کشتی، در نشست «پوسیدونیا» در آتن اعلام کرد که پرداخت عوارض به ایران برای عبور از تنگه هرمز را بهمراتب بهتر از مواجهه با ناامنی و اختلال در حملونقل دریایی میداند.
وی با اشاره به احتمال دریافت عوارض از کشتیهای عبوری گفت: «ترجیح میدهم بسته به اندازه کشتی یا محموله، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کنم تا با این همه دردسر روبهرو شوم.»
ماریناکیس همچنین معتقد است درآمد حاصل از این عوارض میتواند بخشی از خسارات واردشده به ایران را جبران کند. این اظهارات در حالی مطرح شده که آمریکا و دولت یونان با هرگونه دریافت عوارض از کشتیها در تنگه هرمز مخالفت کردهاند.
تنگه هرمز یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان به شمار میرود و بحث دریافت عوارض از کشتیهای عبوری به یکی از موضوعات مهم در مذاکرات و تحولات منطقه تبدیل شده است.